Czy wiesz, że ludzie czytają teksty internetowe inaczej niż drukowane? To dlatego czasami w ogóle nie angażują się w twoje treści, mimo że te zostały docenione, kiedy ukazały się drukiem. I to dlatego czasami możesz zobaczyć pod swoimi tekstami komentarz TL;DR (Too Long; Didn’t Read).

Inne nawyki internautów zostały udokumentowane w wielu badaniach naukowych, więc nie ma co z nimi polemizować. Tak po prostu jest. Twoi odbiorcy nie są leniwi poznawczo, po prostu ekran rządzi się swoimi prawami. Nie ma też sensu pisanie tylko do tej ambitnej garstki, która przebrnie przez akapity kilometrowej długości, „bo reszcie nie zależy, to nie zasługują”.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Do sieci pisze się inaczej, amen. Na ten specjalny sposób pisania (czy raczej projektowania) tekstów mówi się webwriting.

Czym charakteryzuje się webwriting

Podstawowa zasada, o której musisz pamiętać: Internauta skanuje tekst, a ruch jego gałek ocznych układa się w literę F. Te dłuższe linie – to nagłówki i inne elementy przykuwające uwagę. Dlatego ciągle musisz ciągle na nowo zachęcać go do lektury różnymi zabiegami. Ściana tekstu go odstraszy.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Podstawowe zasady webwritingu:

  • NAGŁÓWKI. Używaj ich co 200, 300 słów.
  • Krótkie zdania. Staraj się pisać takie zdania, które mają maksymalnie 20 słów. Dłuższe zdania, kilkukrotnie złożone, zostaw na szczególne okazje.
  • Krótkie akapity – niech mają tylko kilka linijek. Pamiętaj: webwriting wymaga, żeby tekst miał oddech, światło.
  • Mało strony biernej. Bardzo męczy czytelników, a Polacy to już w ogóle nie są do niej przyzwyczajeni.
  • Unikanie żargonu. Nie bój się opisywania skomplikowanych zagadnień prostymi słowami. Dotrzesz z nimi do większej liczby odbiorców.
  • Mało podmiotów domyślnych i zaimków. Lepsze są powtórzenia. Serio. I tak nikt nie zauważy, że dwa razy napiszesz to samo słowo. Za to ktoś, kto tylko skanuje tekst, zrozumie o czym piszesz.
  • Elementy graficzne, takie jak pogrubienia najważniejszych fragmentów, wypunktowania, cytaty, obrazki.⠀
  • Zwięzłość i konkret. Nie marnuj czasu swojego czytelnika: daj mu wartość. Krasomówstwo zostaw kolejnym publikacjom książkowym Jerzego Bralczyka.
  • Wyrównanie do lewej. Zapomnij o justowaniu, czyli wyrównaniu tekstu do obu stron! TO NIE KSIĄŻKA!

Tak zaprojektowane teksty nie tylko zachęcają do przeczytania. Są też SEO-friendly, bo algorytmy Google premiują treści atrakcyjne dla odbiorców.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Jeśli więc dziwisz się, że nikt Cię nie czyta, sprawdź czy piszesz do sieci, czy do druku.

Czy webwritingu można się nauczyć?

Oczywiście, że tak!

Wystarczy, że kiedy napiszesz tekst tak jak potrafisz, przeanalizujesz go pod kątem omówionych powyżej zasad. Pomoże Ci w tym wtyczka Yoast SEO, która sprawdza czytelność tekstu – długość zdań, użycie strony biernej, zdania łączące, częstotliwość nagłówków.

Kiedy przeredagujesz tak kilkanaście, kilkadziesiąt artykułów, zobaczysz że webwriting przychodzi Ci naturalnie.

Skoro ja się tego nauczyłam – a pisałam bardzo literacko, z długimi wstępami i zdaniami wielokrotnie złożonymi – to Ty też możesz!

PS. Mogę przeredagować Twój tekst tak, żeby spełniał te zasady 🙂 Skontaktuj się ze mną, aby omówić szczegóły współpracy!

Noemi Szymula

Wirtualna Asystentka dla ekspertek
pragnących mocnej marki online

Moją mocną stroną jest słowo pisane - robię redakcje, piszę artykuły i dodaję je na blogi. Zarządzam mediami społecznościowymi. Tworzę strony WWW. Stale uczę się nowych rzeczy, teraz zgłębiam newslettery i reklamy na Facebooku.

Dobrze znam specyfikę biznesów online, zwłaszcza opartych na marce osobistej ekspertki. Czasem coś doradzę.